Synliggjør H&M bærekraftstiltakene sine?

Hei igjen digitale verden!

Vi har nå kommet oss et godt stykke inn i den andre delen av valgfaget «digital markedsføring». Vi har derfor fått nye forslag til blogg-innlegg, som vi kan skrive om i denne ukes innlegg. Jeg valgte å gå for det forslaget som omhandler i hvilken grad den virksomheten jeg skriver om på eksamen synliggjør sine bærekraftstiltak, og hvilke initiativ de bruker gjennom sine kommunikasjon- og markedsføringsaktiviteter

Hennes og Mauritz har fått mye kritikk for å ikke etterkomme det har lovet opp mot FNs bærekraftsmål, i tillegg til grønnvasking. De har derfor jobbet hardt for å rette opp ryktet sitt igjen. Når du kommer inn på H&M sin hjemmeside, har de nå laget en egen fane som kun handler om bærekraft. Dette er for å vise oss forbrukere hva de jobber med, og hvordan de kontinuerlig forbedrer seg. 

En annen måte H&M viser hvordan de har blitt mer bærekraftige på er gjennom produktene sine. Hvis du er inne på H&M sin nettbutikk for å handle, også så ser du noe du liker, så har du mulighet til å finne ut hvilke materialer produktet er laget av, hvilket land det er laget i, samt de ulike leverandørene som eventuelt har bidratt i produksjonen. Bildene under illustrerer et tilfeldig herreplagg. 

Skjermbilder hentet fra: https://www2.hm.com/no_no/productpage.1035679004.html

Siden H&M kommuniserer så godt med alle interessentene om produktene sine, ble de rangert som nummer to av Fashion Transparency Index

«H&M ble rangert som nummer to i Fashion Revolutions Fashion Transparency Index i 2021, med en score på 68 %. Med denne indeksen vurderer og rangerer Fashion Revolution 250 globale motemerker basert på hvor mye informasjon de deler om leverandører, retningslinjer for distribusjonsnettverk og prosesser, samt sosial og miljømessig påvirkning.» (Anerkjennelse fra andre u.d.)

Transparens er en viktig faktor om H&M skal lykkes med sitt arbeid innenfor bærekraft. I en tid hvor bærekraft, miljø og etikk står i stort fokus vil det være strategisk smart av en bedrift som H&M å være åpne om alt de gjør. Dette gjør at vi som kunder kan finne informasjon enkelt, og at vi føler oss tryggere i en eventuell avgjørelse vi tar til et produkt. Dette sier H&M om hvordan de formidler budskapet om miljøbevissthet

«Vi mener det er viktig å kommunisere i økende grad med kundene om alle de miljøbevisste tiltakene våre. Bærekraftighet er en naturlig del av alt vi gjør, og vi spiller alle en rolle i formidlingen av budskapet om miljøbevissthet overfor kundene.» (The H&M Way u.d.)

Til slutt vil jeg oppsummere med å si at H&M gjør en veldig god jobb i dere arbeid med å synliggjøre bærekraftstiltakene. De kommuniserer godt til oss forbrukere, og inne på bærekrafts siden deres finnes det flere hundre tekster om hvordan de forbedrer seg, samt utvikler seg. Hvis du som leser fant dette interessant og ønsker å lese mer om hvordan H&M jobber med sin utvikling av virksomheten, kan du klikke her for å lese mer. 

Skjermbilde er hentet fra: https://hmgroup.com/media/news/?filter_post_tag=sustainability

Referanser

u.d. Anerkjennelse fra andre. Funnet 03 2022. https://www2.hm.com/no_no/baerekraft-hos-hm/our-work/awards.html.

u.d. The H&M Way. Funnet 03 2022. https://about.hm.com/content/dam/hmgroup/groupsite/documents/no/hm-way/HM%20Way_no.pdf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *