Plattformtjenesten Tise

Hei!

I denne blogg oppgaven skal jeg ta for meg et norsk plattformselskap. Der vil jeg gå nærmere inn på de ulike aktørene rundt selskapet. Jeg vil også se nærmere på hva tjenesten gjør for å senke brukernes transaksjonskostnader. Plattformtjenesten jeg har valgt for denne oppgaven er det norske selskapet Tise.

Kort om Tise

Tise er en gratis tjeneste for kjøp og salg av brukte varer. Selskapet ble lansert i 2016, på den tiden var det kun salg av klær brukeren kunne benytte seg av. I senere tid har tjenesten vokst til at en kan selge alt mulig. Tise har også nylig etablert den nye ekstra tjenesten, Tise mobile. Der kan en mobiler som ikke har alt for store bruks skader. Dette skriver de selv om Tise mobile.

«Vi er et norsk selskap som ble startet av Tise. Vi ønsker å bidra til en mer bærekraftig verden ved å gi brukte mobiltelefoner nytt liv. Vi sitter i Oslo og vil hjelpe deg med alt du lurer på.» (Hvem er tise mobile? u.d.)

Videre er Tise et selskap som er opptatt bærekraft og miljø. De er opptatt av å gjøre det enklere for oss forbrukere å finne gode og bærekraftige alternativer, samt sørge for gode og trygge kjøp. Et kjent fjes som jobber for selskapet Tise er Jenny Skavlan, hun jobber som Creative Director. Dette er en jobb som hun kan kombinere med sin store lidenskap, gjenbruk. 

For å bruke Tise må en laste ned appen, som er gratis, tjenesten tilbys på app store, google play og AppGallery. Så må en registrere seg, før en kan bla gjennom alle annonsene. Inne på appen kan en følge kontoer, chatte med selgeren, like annonser, samt lage så mage annonser man vil. På bilde under ser man hvordan appen fungerer, forklart på en enkel måte. (Hjemmeside: Tise u.d.)

Screenshot hentet fra: (Hjemmeside: Tise u.d.)

Ulike aktører

Som nevnt, er Tise en plattformtjeneste der forbrukere kan kjøpe eller selge brukte varer. Derfor blir hovedforbrukerene privatpersoner, som selger til hverandre. Men kun ut ifra dette er det vanskelig for Tise å tjene penger. 

Tise bruker noe de har kalt for «Tise Cash». Dette er noe som vi privatpersoner kan opparbeide oss når vi kjøper og selger noe. De bruker dette som en type grønn valuta, og når en er aktiv på Tise kan man også få belønning for det. Måten Tise tjener penger på er at andre aktører betaler for å legge ut reklame der de gir tilbud til oss privatpersoner, som vi kan bruke våre «Tise Cash» på. For å bruke dine «Tise Cash» må man benytte seg av «Cash Store», der tilbudene ligger. Måter vi kan bruke eller tjene «Tise Cash» på:

  • Nyheter: Bli kjent med nye produkter
  • Gratis digitale tjenester: Få prøveperioder på streaming
  • Gratis produkter eller rabatter: Få gratis eller billigere pris på tjenester, forbruksvarer eller mer bærekraftige alternativer
  • Konkurranser: Vinn gavekort og andre premier
  • Quizer og votes: Tjen Tise Cash på å svare på engasjerende innhold
  • (Cash Store u.d.)

Tise tilbyr også medlemskap, som kommer med flere fordeler. Som medlem kan du få annonsene dine plassert øverst i søkefeltet, eller en bra betalt plassering hos andre brukere som ser etter noe liknende. Med medlemskap får en også tilgang til andre fordeler, som en design funksjon i egne annonser.  

Lavere transaksjonskostnader

«I tillegg til at digitale tjenester skaper nettverkseffekter, bidrar de til å senke transaksjonskostnader, eller redusere friksjon i de økonomiske systemene.

Dette skjer blant annet gjennom vår bruk av søkemotorer og anbefalingsalgoritmer, metoder for å filtrere bort det vi ikke ønsker å «plages» med.» (Krokan 2020)

Dette er en måte å definere transaksjonskostnader på som vår foreleser Arne Krokan skrev i sin blogg. Transaksjonskostnader kan også deles inn i seks typer: 

Søkekostnader: handler i hovedsak om å finne alternativer som kan dekke ditt behov, og hvor lett de er å finne. På Tise må en velge hvilken kategori produktet en selger skal ligge i. Dette er for å gjøre det enklere for andre å finne produktet. Ved å legge til ulike emneknagger på annonsen vil dette også bidra til at produktet legges i en egen kategori med andre som har brukt samme emneknagg. (Olsen 2019)

Informasjonskostander: «disse kostnadene kommer ved at vi trenger mer informasjon om ting som priser, attributter og anmeldelser.» (Olsen 2019). Når en skal legge ut en annonse på Tise, har man mulighet til å gi mye informasjon om produktet. Vi har mulighet til å fylle inn detaljer, pris, gode bilder, beskrivelse av produktet, samt kategori. 

Forhandlingskostnader: «disse kostnadene forekommer når det forhandles vilkår rundt faktorer som leveranse, forsikringer og pris.» (Olsen 2019). På Tise oppgir en pris selv, men når det kommer til leveranse har en også mulighet til å bestemme selv om man vil møte kjøperen, om den skal sendes, eller om kjøper må hente den. 

Beslutningskostnader: «får man når man skal bestemme seg for det endelige kjøpet. Dette valget kan til tider være vanskelig og tidskrevende.» (Olsen 2019) (Krokan 2020). For å senke denne kostnaden, kan en for eksempel bruke andre tjenester som kan tilby noe av det samme og sammenligne. Her vil også interne referanser, som erfaringer og tidligere kjøp ha noe å si. 

Evalueringskostnader: handler i hovedsak om vurderingen en tar etter kjøpet, om det står til forventningene eller ikke. På Tise har en mulighet til å gi tilbakemeldinger etter kjøpet. Her kan en enten gi en god tilbakemelding hvis man er fornøyd, eller en dårlig tilbakemelding hvis kjøpet ikke sto til forventningene. Man kan også chatte med selger om returnering av produktet, og inngå en avtale

Tvangskostnader: Dette handler om at selger og kjøper er uenige. For eksempel kan selger ha gitt falsk informasjon om produktet, eller opptrådd urimelig. Her kan det lureste være å kontakte, eller rapportere hendelsen direkte til Tise, slik at de får sett på saken og kan komme med en løsning. 

Kom gjerne med tilbakemeldinger!

Referanser

u.d. Cash Store. Funnet 01 2022. https://tise.com/cashstore/earn.

u.d. Hjemmeside: Tise. Funnet 01 2022. https://tise.com.

u.d. Hvem er tise mobile? Funnet 01 2022. https://shop.tisemobile.com.

Krokan, Arne. 2020. DEN SMARTE OG SKUMLE PLATTFORMØKONOMIEN. 27 02. https://www.krokan.com/arne/2020/02/27/den-smarte-og-skumle-plattformokonomien/.

Olsen, Ola. 2019. Lynkurs i transaksjonskostnader. 01 03. https://dig2100.no/lynkurs-i-transaksjonskostnader/.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *